45
Romgaz a fost notificată că, în calitatea sa de parte vătămată, poate să formuleze observații cu privire la
obiectivele expertizei (completarea/modificarea acestora) și să numească un expert-parte care să participe la
efectuarea expertizei.
În acest sens, Romgaz a procedat la identificarea unui expert, în specialitatea expertiză financiar-contabilă, care
să participe la efectuarea expertizei. Raportul de expertiză a fost finalizat, data de 2 noiembrie 2015 fiind data de
depunere a obiecţiunilor de către părţi.
În data de 16 martie 2016, DIICOT – Structura Centrală a adus la cunoștința persoanelor implicate în cauză
dispunerea punerii în mișcare a acțiunii penale împotriva lor. La solicitarea organelor de urmărire penală,
Societatea a comunicat că se constituie parte civilă în situaţia în care pe parcursul cercetării penale se va stabili
un prejudiciu.
În luna noiembrie 2016, DIICOT a comunicat conducerii SNGN ROMGAZ SA că în dosar s-a stabilit un prejudiciu în
cuantum de 282.630 mii RON. Urmare a acestei solicitări, Romgaz a comunicat că se constituie parte civilă în
dosar pentru suma de 282.630 mii RON pentru recuperarea acestei sume de la clientul respectiv şi de la oricare
alţi inculpaţi ce vor fi găsiţi vinovaţi pentru cauzarea prejudiciului.
În iunie 2017, DIICOT a anunțat printr-un comunicat de presă trimiterea în judecată a mai multor persoane
implicate în caz. În ianuarie 2018, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că rechizitoriul DIICOT în acest dosar
este nelegal. În decembrie 2022, Curtea a emis o decizie prin care a declarat că nu există nici o încălcare, iar
plângerea civilă depusă de Romgaz a rămas nesoluționată. Romgaz a contestat decizia. Curtea nu a luat nicio
decizie finală.
(b) Impozitarea
Sistemul de impozitare din România este într-o fază de consolidare şi armonizare cu legislaţia europeană. Totuşi,
încă există interpretări diferite ale legislaţiei fiscale. În anumite situaţii, autorităţile fiscale pot trata în mod
diferit anumite aspecte, procedând la calcularea unor impozite şi taxe suplimentare şi a dobânzilor şi penalităţilor
de întârziere aferente. În România, exerciţiul fiscal rămâne deschis pentru verificare fiscală timp de 5 ani.
Conducerea Societăţii consideră că obligaţiile fiscale incluse în aceste situaţii financiare sunt adecvate.
(c) Contingenţe legate de mediu
În România, reglementările legate de mediu sunt în dezvoltare și Societatea nu a înregistrat nicio datorie la 31
decembrie 2023 pentru niciun cost anticipat inclusiv taxe legale și de consultanță, studii de impact, designul și
implementarea planurilor de refacere a mediului, exceptând suma de 405.585 mii RON (31 decembrie 2022:
236.490 mii RON) reprezentând provizionul de dezafectare.
(d) Contingențe referitoare la subventiile aferente veniturilor
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 cu modificările ulterioare (OUG 27) include obligația Societății de
a vinde energia electrică pe care o produce la un preț reglementat de 450 RON/MWh. Potrivit OUG 27,
producătorii de energie electrică trebuie să calculeze o contribuție la Fondul de tranziție energetică. Dacă
valoarea certificatelor de CO
2
aferente energiei vândute la 450 lei/MWh depășește contribuția la Fondul de
tranziție energetică, producătorii de energie electrică au dreptul să primească excedentul. Până în decembrie
2023, legislația nu prevedea mecanismul de solicitare a acestor sume de la Statul Român și nici autoritatea
competentă pentru soluționarea unor astfel de cereri. Ca atare, dreptul de a primi subvenția nu este executoriu.
Până la 31 decembrie 2023, Societatea ar trebui să primească 167.743 mii lei.
33. ANGAJAMENTE COMUNE
În ianuarie 2002, Romgaz a încheiat un acord petrolier cu Amromco pentru executarea de operațiuni de reabilitare
în scopul obținerii unei producții suplimentare în 11 perimetre, și anume: Bibești, Strâmba, Finta, Fierbinți-Târg,
Frasin-Brazi, Zătreni, Boldu, Roșioru, Gura-Șuții, Balta-Albă și Vlădeni. Pentru producția de bază, Romgaz deține o
cotă de 100%, iar pentru producția suplimentară, Romgaz deține 50% și Amromco Energy SRL – 50%. Având în
vedere că obiectul de activitate este executarea unor operațiuni de reabilitare în scopul obținerii unei producții
suplimentare, programul de lucrări obligatoriu este cel prevăzut în studiile de zăcământ aprobate de ANRM. În
aceste condiții, programul de lucrări anual, care include atât lucrările prevăzute în studii, cât și alte lucrări
necesare și propuse de parteneri, se aprobă anual de către Comitetul de Operare al asocierii, înainte de începerea
fiecărui an calendaristic. Durata acordului de asociere corespunde cu duratele Acordurilor Individuale de
Concesiune pentru cele 11 perimetre, care diferă pentru fiecare.
34. ONORARIILE AUDITORULUI
Onorariul perceput de auditorul statutar al Societății, S.C. Ernst & Young Assurance Services S.R.L. pentru auditul
statutar al situaţiilor financiare anuale aferente anului 2023 este de 377 mii RON.
Onorariile percepute pentru alte servicii de asigurare prestate în anul 2023 au fost de 205 mii RON.