I. GRUPUL Romgaz 2024 pe scurt .................................................................... 3
1.1. Grupul Romgaz în cifre.................................................................................................................................... 3
II. Prezentarea societății-mamă...................................................................11
2.1. Date de identificare.......................................................................................................................................11
3.2. Scurt istoric.....................................................................................................................................................21
3.3. Fuziuni și reorganizări ale societăți, achiziții și înstrăinări de active..................................................22
3.4.8. Acte juridice încheiate în condițiile art.52 din OUG nr.109/2011..............................................38
IV. Activele corporale ale grupului ................................................................39
4.1. Principalele capacități de producție..........................................................................................................39
4.2. Activitatea investițională.............................................................................................................................43
V. Piața valorilor mobiliare.........................................................................50
5.1. Politica privind dividendele..........................................................................................................................55
VI. Conducerea societății...........................................................................57
6.1. Conducerea administrativă...........................................................................................................................57
6.2. Conducerea executivă...................................................................................................................................57
VII. Situația financiar-contabilă consolidată.....................................................62
Pentru a identifica activitățile economice eligibile, a fost efectuată o analiză a întregului portofoliu de
activități desfășurate la nivelul celor opt sucursale și două filiale din cadrul Grupului ROMGAZ. Aceste
activități au fost comparate atât din punct de vedere al descrierii, cât și al codurilor CAEN, cu activitățile
listate în Anexele I și II ale Actului Delegat 2021/2139 și în Anexele I – IV ale Actului Delegat 2023/2486.
Pentru a prezenta date comparative, abordarea metodologica stabilita pentru anul 2024 a fost aplicata
si datelor aferente anului 2023. Astfel au fost efectuate următoarele modificări aferente anului 2023:
Pentru CAPEX, în raportul de taxonomie 2023, totalul a inclus doar cheltuielile de capital ale Iernut, care
a fost considerată o activitate eligibilă. Prin urmare, procentul din raportarea anului curent legat de
activitățile eligibile pentru anul fiscal 2023, s-a modificat după cum urmează:
•CCM 7.4 de la 0,03% din eligibilitatea totală CAPEX la 0,01% eligibilitate din totalul CAPEX;
•CCM 4.29 "Producția de energie electrică din combustibili fosili de la 7,76% din eligibilitatea
totală a CAPEX la 4,12% din totalul CAPEX.
În Raportul de taxonomie 2023, KPI-urile OPEX prezentate nu au luat în considerare toate conturile de
cheltuieli, astfel cum sunt definite la articolul 8 din Regulamentul privind taxonomia nr. 852/2020. Prin
urmare, procentul din raportarea anului curent aferentă activităților eligibile pentru anul fiscal 2023 s-
a modificat după cum urmează:
•CCM 4.29 "Producția de energie electrică din combustibili fosili" de la 0,13% eligibilitate la 14,16%
eligibilitate din totalul cheltuielilor de exploatare;
•CCM 6.6 "Servicii de transport rutier de mărfuri - neidentificate în anul precedent;
•CCM 6.5 "Transport cu motociclete, autoturisme și vehicule utilitare ușoare - nu a fost identificat
în anul precedent.
Cifra de afaceri
ROMGAZ desfășoară operațiuni de explorare, exploatare și furnizare a gazelor naturale. Totodată, deține
90.5% din piața românească de înmagazinare subterană a gazelor naturale. În plus, Grupul ROMGAZ
dispune de facilități pentru producția de energie electrică derivată din gaze naturale.
În 2024, Grupul ROMGAZ a realizat o cifră de afaceri totală de 7.929.436.000,00 RON, din care 94,31% a
fost generată de activități specifice domeniului principal de activitate, astfel: producția și
comercializarea gazelor naturale, înmagazinarea gazelor naturale și prestarea altor servicii sau vânzarea
44
altor bunuri sau produse –țiței și condensat de sondă, activități care nu sunt eligibile conform Taxonomiei
UE.
În urma analizei, au fost identificate următoarele activități economice eligibile care au generat o
pondere de 5,69% din cifra de afaceri după cum urmează:
•Producția de energie electrică a SPEE Iernut (cod CAEN 3511/NACED35.11) a generat 4,25%
(337.044.436,00 RON) din cifra de afaceri a Grupului ROMGAZ. Această activitate corespunde atât
din punct de vedere al codului CAEN cât și din punct de vedere al descrierii, cu activitatea 4.29 -
Producerea de energie electrică din combustibili fosili gazoși. Aceasta este prevăzută în Anexa I a
Actului delegat 2021/2139, ca fiind o activitate de tranziție care contribuie substanțial la obiectivul
de mediu "Atenuarea schimbărilor climatice".
•Activitatea desfășurată de STTM Târgu Mureș sub codul CAEN 4941/NACE H49.41 - Transporturi rutiere
de mărfuri, a generat 1,44% (114.170.844,00 RON) din cifra de afaceri a Grupului ROMGAZ.
Activitatea STTM corespunde atât din punct de vedere al codului CAEN cât și din punct de vedere al
descrierii cu activitatea 6.6 - Serviciile de transport rutier de marfă prevăzută în Anexa I a Actului
delegat 2021/2139. Aceasta este o activitate care contribuie substanțial la obiectivul de mediu
"Atenuarea schimbărilor climatice".
Cheltuieli de capital (CapEx)
În conformitate cu prevederile art. 1.1.2.2. din Anexa I a Actului Delegat nr. 2021/2178, numărătorul
CapEx este egal cu partea din cheltuielile de capital inclusă la numitor care este oricare dintre
următoarele:
a)Legată de active sau procese ce sunt asociate cu activități economice aliniate la taxonomie;
b)Parte dintr-un plan ce vizează extinderea activităților economice aliniate la taxonomie sau
crearea posibilității ca activitățile economice eligibile din punctul de vedere al taxonomiei să
devină aliniate la taxonomie („planul CapEx”);
c)Legată de achiziționarea de produse provenite din activități economice aliniate la taxonomie și
de măsuri individuale de facilitare a activităților-țintă menite să reducă emisiile de carbon sau
să conducă la reduceri ale emisiilor de gaze cu efect de seră, în special activitățile enumerate
la punctele 7.3 - 7.6 din Anexa I a Actului delegat privind clima, precum și alte activități
economice enumerate în actele delegate adoptate în baza Regulamentului (UE) 2020/852, și cu
condiția ca aceste măsuri să fie puse în aplicare și să fie operaționale în termen de 18 luni.
În exercițiul financiar 2024, valoarea totală a cheltuielilor de capital realizate la nivelul ROMGAZ a fost
de 3.197.770.000,00 RON, iar acestea au constat în proporție de 92,38% (2.954.017.661,40 RON) în
cheltuieli de capital neeligibile, asociate activităților principale de exploatare, înmagazinare și
comercializare a gazelor naturale.
CapEx de tip A
În anul 2024, Grupul ROMGAZ a efectuat investiții pentru modernizarea și retehnologizarea instalațiilor
de producere a energiei electrice, având ca obiectiv creșterea capacității de producție a Sucursalei SPEE
Iernut. Au fost identificate astfel două investiții eligibile:
•Activitatea 4.29 - Producerea de energie electrică din combustibili gazoși fosili, reprezentând
7,12% (227.716.784,00 RON) din totalul investițiilor realizate;
•Activitatea 6.6 - Serviciile de transport rutier de marfă, reprezentând 0,28% (8.877.400,00
RON) pentru achiziționarea de autoutilitare din categoria N1 destinate transportului rutier de
mărfuri.
CapEx de tip C
De asemenea, au fost efectuate cheltuieli specifice categoriei C de CapEx, reprezentând 0,22%
(7.158.154,60 RON) din totalul cheltuielilor de capital, care au fost asociate următoarelor activități
eligibile după cum urmează:
45
•Activitățile de renovare a clădirilor deținute de Grupul ROMGAZ au reprezentat 0,19% din totalul
cheltuielilor de capital. Această activitate poate contribui substanțial la două obiective de mediu:
Atenuarea schimbărilor climatice (CCM 7.2) și Tranziția către o economie circulară (CE 3.2). Pentru
determinarea obiectivului de mediu cel mai relevant la care activitatea de renovare are o contribuție
substanțială, s-a analizat specificul și scopul lucrărilor realizate. Având în vedere că:
orenovarea clădirilor nu a vizat îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor,
onu corespunde definiției „renovării majore”,
oși nu poate fi asociată cu punerea în aplicare a unui plan de adaptare la schimbările
climatice,
s-a concluzionat că această activitate contribuie în mod substanțial la obiectivul de mediu Tranziția către
o economie circulară, adică activitatea 3.2 - Renovarea clădirilor existente prevăzută în Anexa II a Actului
Delegat 2023/2486.
•Achiziția unor autovehicule electrice din categoria M1, a avut o pondere de 0,025% din totalul
cheltuielilor de capital. Aceasta este o investiție care se încadrează în activitatea 6.5. Transportul
cu motociclete, autoturisme și vehicule utilitare ușoare din Anexa I a Actului delegat 2021/2139.
Așadar, contribuie în mod semnificativ laobiectivul de mediu Atenuarea schimbărilor climatice.
•Achiziția și instalarea unor stații de încărcare a autovehiculelor electrice a fost o investiție realizată
la Filiala Depogaz și a reprezentat 0,005% din totalul cheltuielilor de capital ale Grupului ROMGAZ.
Această investiție se încadrează în activitatea 7.4. - Instalarea, întreținerea și repararea stațiilor de
încărcare a vehiculelor electrice din clădiri (și din spațiile de parcare aderente clădirilor) prevăzută
în Anexa I a Actului delegat 2021/2139. Așadar, contribuie la obiectivul de mediu Atenuarea
schimbărilor climatice.
Cheltuieli de exploatare (OpEx)
Conform art. 1.1.3.1 din Anexa I a Actului Delegat 2021/2178, numitorul cheltuielilor de exploatare
include costurile necapitalizate directe, legate de cercetare și dezvoltare, măsurile de renovare a
clădirilor, contractele de leasing pe termen scurt, întreținerea și reparațiile, precum și orice alte
cheltuieli directe legate de întreținerea curentă a imobilizărilor corporale de către întreprindere sau
partea terță către care sunt externalizate activitățile care sunt necesare pentru a se asigura funcționarea
continuă și eficace a acestor active.
De asemenea, întreprinderile nefinanciare care aplică GAAP (Generally Accepted Accounting Principles)
naționale și nu capitalizează activele aferente dreptului de utilizare, pe lângă costurile enumerate în
paragraful anterior trebuie să includă în OpEx și costurile aferente contractelor de leasing.
Pentru identificarea cheltuielilor de exploatare conforme cu aceste criterii, a fost efectuată o analiză
detaliată a situațiilor financiare, având la bază prevederile Actului delegat 2021/2178, precum și
Comunicările ulterioare ale Comisiei Europene: 2022/C 385/01 (FAQ12) respectiv C/2023/305 (FAQ34).
Scopul analizei a fost identificarea cheltuielilor de exploatare care corespund definiției numitorului
OpEx, din cheltuielile înregistrate în categoria Alte cheltuielidin conturile contabile 611, 612, 624,
6024, 628, respectiv Cheltuieli cu personalul din conturile 641, 642 și 645.
Astfel, valoarea numitorului OpEx determinată din totalul cheltuielilor de exploatare înregistrate la
nivelul Grupului ROMGAZ în 2024 a fost de 201.528.076,28 RON. Pe baza categoriilor specifice
numărătorului OpEx, au fost identificate următoarele cheltuieli eligibile, asociate activelor sau
proceselor aferente activităților economice eligibile sau aliniate la taxonomie:
•Cheltuieli operaționale aferente producției de energie electrică la SPEE Iernut, reprezentând 10,31%
din totalul cheltuielilor operaționale. Acestea se încadrează în activitatea4.29 - Producerea de
energie electrică din combustibili gazoși fosili.
•Cheltuieli de întreținere și reparații ale autoutilitarelor deținute și utilizate de Sucursala STTTM în
transportul rutier de mărfuri, având o pondere de 0,49% din totalul cheltuielilor operaționale.
Acestea sunt asociate activității6.6 - Serviciile de transport rutier de marfă.
46
•Cheltuieli de întreținere și reparații ale autovehiculelor din categoria M1, având o pondere de 1,64%
din totalul cheltuielilor operaționale. Aceste cheltuieli sunt asociate activității6.5 - Transportul cu
motociclete, autoturisme și vehicule utilitare ușoare.
Restul cheltuielilor operaționale, aferente activităților principale de producție, comercializare și
înmagazinare a gazelor naturale, reprezintă 87,57% din totalul cheltuielilor de exploatare și sunt
neeligibile.
2.2Determinarea alinierii activităților economice eligibile ale Grupului ROMGAZ
Pentru a fi considerate durabile sau „aliniate”, activitățile economice eligibile trebuie să contribuie
substanțial la cel puțin unul din cele șase obiective de mediu enumerate în art. 9 din Regulamentul
privind Taxonomia UE (Regulamentul 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie
2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a
Regulamentului (UE) 2019/2088), să nu prejudicieze în mod semnificativ niciunul din celelalte obiective
de mediu, și să respecte garanțiile sociale minime menționate în art. 18 din Regulament.
Evaluarea activităților economice eligibile cu scopul determinării proporției de aliniere a fost realizată
pentru activitățile care contribuie semnificativ la obiectivele de mediu Atenuarea schimbărilor climatice
șiTranziția către o economie circulară, pe baza criteriilor tehnice stabilite prin Actele Delegate
2021/2139 respectiv 2023/2486, și pe baza criteriilor de evaluare stabilite pentru cele 4 domenii
aplicabile privind garanțiile sociale minime: drepturile omului, corupția, fiscalitatea și practicile
concurențiale.
În urma evaluării realizate pe baza criteriilor tehnice aplicabile, s-a constatat că acestea nu sunt
îndeplinite integral, prin urmare, activitățile eligibile desfășurate de Grupul ROMGAZ în anul 2024 nu pot
fi considerate aliniate la Taxonomia UE. Având în vedere acest lucru, compania nu a evaluat oficial dacă
respectă sau nu criteriile sociale minime conform Regulamentului privind Taxonomia UE 2020/852.
Aspectele sociale ale companiei sunt raportate în capitolul S1 al raportului ESRS.
2.3Prezentarea indicatorilor cheie de performanță ai Grupului ROMGAZ pentru cei 3
indicatori financiari
Cifra de afaceri:
Numitorul reprezintă cifra de afaceri netă obținută în exercițiul financiar 2024, conform contului de
profit și pierdere consolidat în conformitate cu OMFP 2844/2016 cu modificările și completările ulterioare
[a se vedea Situațiile financiare consolidate anuale, Nota 3].
Numărătorulcare reprezintă ponderea din cifra de afaceri, obținută din activitățile aliniate la Taxonomia
UE este egal cu 0 RON, rezultând o proporție de aliniere de 0% din Cifra de afaceri totală.
Cheltuieli de capital (CapEx):
Numitorul reprezintă totalul cheltuielilor de capital realizate în exercițiul financiar 2024, conform OMFP
nr. 2844/2016 cu modificările și completările ulterioare [a se vedea Situațiile financiare consolidate
anuale, Nota 12].
Numărătorulcare include cheltuielile de capital legate de active sau procese ce sunt asociate cu
activități aliniate la Taxonomia UE este egal cu 0 RON, rezultând o proporție de aliniere de 0% din totalul
cheltuielilor de capital.
Cheltuieli de exploatare (OpEx):
Numitorul reprezintă totalul cheltuielilor de exploatare aferente exercițiului financiar 2024, determinate
în conformitate cu definiția acestui indicator din art. 1.1.3.1, Anexa I a Actului Delegat 2021/2178.
Numărătorulcare include cheltuielile de exploatare asociate unor activități aliniate la Taxonomia EU
este egal cu 0 RON, rezultând o proporție de aliniere de 0% din totalul cheltuielilor de exploatare.
Rezultatele evaluării activităților economice ale Grupului ROMGAZ pentru anul 2024 sunt prezentate în
secțiunea următoare, conform modelelor prevăzute în Anexa V a Actului Delegat 2023/2486.
47
Proporția din cifra de afaceri generată de produse sau servicii asociate cu activitățile economice aliniate la taxonomie - informații furnizate pentru anul 2024
Cifra de afaceri
Proporția din Cifra de
afaceri
Atenuarea schimbărilor
climatice
Adaptarea la schimbările
climatice
Apa
Poluarea
Economia circulara
Biodiversitatea
Atenuarea schimbărilor
climatice
Adaptarea la schimbările
climatice
Apa
Poluarea
Economia circulara
Biodiversitatea
RON%
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D/ND/ND/ND/ND/ND/ND/N%
De
facilitare
De
tranziție
1234567891011121314151617181920
A. ACTIVITĂȚI ELIGIBILE DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXONOMIEI
-- -
0,00% N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL N N N N N N N 0,00%
--
- 0,00%0%0%0%0%0%0% N N N N N N N 0,00%
- 0,00%0%0%0%0%0%0% N N N N N N N 0,00%
De
facilitare
0,00%0% N N N N N N N 0,00%
De
tranziție
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
Producerea de energie electrică din combustibili gazoși fosiliCCM 4.29 337.044.436,00 4,25% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 4,46%
Serviciile de transport rutier de marfăCCM 6.6 114.170.844,00 1,44% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 0,00%
B. ACTIVITĂȚI NEELIGIBILE DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXONOMIEI
7.478.220.720,00 94,31%
7.929.436.000,00 100%
Cifra de afaceri a activităților eligibile din punct de vedere al taxonomiei, dar care
nu sunt durabile din punct de vedere al mediului (nealiniate la taxonomie) (A.2.)
Cifra de afaceri a activităților neeligibile din punctul de vedere al taxonomiei
Cifra de afaceri a activităților eligibile din punctul de vedere al taxonomiei (A1. +
A.2.)
TOTAL (A + B)
A.1. Activități durabile din punctul de vedere al mediului (aliniate la taxonomie)
A.2. Activități eligibile din punct de vedere al taxonomiei, dar care nu sunt durabile din punct de vedere al mediului (activități nealiniate la taxonomie)
Cifra de afaceri a activităților durabile din punct de vedere al mediului
(aliniate la taxonomie) (A.1.)
Din care de facilitare
Din care de tranziție
Proporția din Cifra de afaceri
aliniat la taxonomie (A.1.) sau
eligibil din punctul de vedere al
taxonomiei (A.2.) Cifra de afaceri,
Categoria (activitate de facilitare)
Categoria (activitate de tranziție)
Criterii privind contribuția substanțială
Criterii aferente principiului de "a nu
aduce prejudicii semnificative" (DNSH)
Activități economice
Codul
Exercițiul financiar 2024
2024
Garanții minime
48
Proporția CapEx din produse sau servicii asociate cu activități economice aliniate la taxonomie - informații furnizate pentru anul 2024
CapEx
Proporția din CapEx
Atenuarea schimbărilor
climatice
Adaptarea la schimbările
climatice
Apa
Poluarea
Economia circulara
Biodiversitatea
Atenuarea schimbărilor
climatice
Adaptarea la schimbările
climatice
Apa
Poluarea
Economia circulara
Biodiversitatea
RON%
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D/ND/ND/ND/ND/ND/ND/N%
De
facilitare
De
tranziție
1234567891011121314151617181920
A. ACTIVITĂȚI ELIGIBILE DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXONOMIEI
-- -
0,00% N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL N N N N N N N 0,00%
--
- 0,00%0%0%0%0%0%0% N N N N N N N 0,00%
- 0,00%0%0%0%0%0%0% N N N N N N N 0,00%
De
facilitare
- 0,00%0% N N N N N N N 0,00%
De
tranziție
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
Producerea de energie electrică din combustibili gazoși fosiliCCM 4.29 227.716.784,00 7,12% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 4,12%
Serviciile de transport rutier de marfăCCM 6.6 8.877.400,00 0,28% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 0%
Renovarea clădirilor existente
CE 3.2
CCM 7.2
6.039.858,28 0,19% EL N/EL N/EL N/EL EL N/EL 0%
Transportul cu motociclete, autoturisme și vehicule utilitare ușoareCCM 6.5 919.296,32 0,03% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 0%
Instalarea, întreținerea și repararea stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice
B. ACTIVITĂȚI NEELIGIBILE DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXONOMIEI
2.954.017.661,40 92,38%
3.197.770.000,00 100,00%
CapEx aferente activităților eligibile din punctul de vedere al taxonomiei
(A1. + A.2.)
Din care de facilitare
Din care de tranziție
A.2. Activități eligibile din punct de vedere al taxonomiei, dar care nu sunt durabile din punct de vedere al mediului (activități nealiniate la taxonomie)
CapEx aferente activităților eligibile din punct de vedere al taxonomiei, dar care
nu sunt durabile din punct de vedere al mediului (nealiniate la taxonomie) (A.2.)
CapEx aferente activităților durabile din punct de vedere al mediului
(aliniate la taxonomie) (A.1.)
Exercițiul financiar 2024
2024
Criterii privind contribuția substanțială
Criterii aferente principiului de "a nu
aduce prejudicii semnificative" (DNSH)
Categoria (activitate de facilitare)
Categoria (activitate de tranziție)
Activități economice
Codul
A.1. Activități durabile din punctul de vedere al mediului (aliniate la taxonomie)
Garanții minime
Proporția din CapEx aliniat la
taxonomie (A.1.) sau eligibil din
punctul de vedere al taxonomiei
(A.2.) CapEx, anul 2023
CapEx aferente activităților neeligibile din punctul de vedere al taxonomiei
TOTAL (A + B)
Aliniată din punct de vedere al
taxonomiei per obiectiv
Eligibilă din punct de vedere al
taxonomiei per obiectiv
CCM0,00%0,00%
CCA0,00%0,00%
WTR0,00%0,00%
CE0,00%0,20%
PPC0,00%0,00%
BIO0,00%0,00%
Proporția CapEx/Total CapEx
49
Proporția OpExdin produse sau servicii asociate cu activități economice aliniate la taxonomie - informații furnizate pentru anul 2024
OpEx
Proporția din OpEx
Atenuarea schimbărilor
climatice
Adaptarea la schimbările
climatice
Apa
Poluarea
Economia circulara
Biodiversitatea
Atenuarea schimbărilor
climatice
Adaptarea la schimbările
climatice
Apa
Poluarea
Economia circulara
Biodiversitatea
RON%
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D; N;
N/EL
D/ND/ND/ND/ND/ND/ND/N%
De
facilitare
De
tranziție
1234567891011121314151617181920
A. ACTIVITĂȚI ELIGIBILE DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXONOMIEI
-- -
0,00% N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL N N N N N N N 0,00%
--
- 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00% N N N N N N N 0,00%
- 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00% N N N N N N N 0,00%
De
facilitare
- 0,00%0,00% N N N N N N N 0,00%
De
tranziție
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
EL;
N/EL;
Producerea de energie electrică din combustibili gazoși fosiliCCM 4.29 20.775.931,49 10,31% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 14,16%
Serviciile de transport rutier de marfăCCM 6.6 979.066,48 0,49% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 0,49%
Transportul cu motociclete, autoturisme și vehicule utilitare ușoareCCM 6.5 3.297.891,82 1,64% EL N/EL N/EL N/EL N/EL N/EL 2,43%
B. ACTIVITĂȚI NEELIGIBILE DIN PUNCT DE VEDERE AL TAXONOMIEI
176.475.186,49 87,57%
201.528.076,28 100,00%
OpEx aferente activităților neeligibile din punctul de vedere al taxonomiei
TOTAL (A + B)
Din care de facilitare
Din care de tranziție
A.2. Activități eligibile din punct de vedere al taxonomiei, dar care nu sunt durabile din punct de vedere al mediului (activități nealiniate la taxonomie)
OpEx aferente activităților eligibile din punct de vedere al taxonomiei, dar care nu
sunt durabile din punct de vedere al mediului (nealiniate la taxonomie) (A.2.)
OpEx aferente activităților eligibile din punctul de vedere al taxonomiei
(A1. + A.2.)
Categoria (activitate de facilitare)
Categoria (activitate de tranziție)
Activități economice
Codul
A.1. Activități durabile din punctul de vedere al mediului (aliniate la taxonomie)
Garanții minime
Proporția din OpEx aliniat la
taxonomie (A.1.) sau eligibil din
punctul de vedere al taxonomiei
(A.2.) OpEx, anul 2023
OpEx aferente activităților durabile din punct de vedere al mediului
(aliniate la taxonomie) (A.1.)
Exercițiul financiar 2024
2024
Criterii privind contribuția substanțială
Criterii aferente principiului de "a nu
aduce prejudicii semnificative" (DNSH)
50
Prezentarea informațiilor menționate la art. 8, alineatele (6) și (7) privind activitățile nucleare și
activitățile legate de gazele fosile (conform modelului prevăzut în Anexa III la Actul Delegat 2022/1214).
Rând
Activități legate de energia nucleară
1
Întreprinderea desfășoară, finanțează sau are expuneri la activități de cercetare, dezvoltare,
demonstrare și implementare a instalațiilor inovatoare de producere a energiei electrice care
produc energie din procese nucleare cu un minimum de deșeuri generate de ciclul
combustibilului.
NU
2
Întreprinderea desfășoară, finanțează sau are expuneri la construcția și operarea în condiții de
siguranță a unor instalații nucleare noi pentru producerea de energie electrică sau căldură de
proces, inclusiv în scopuri legate de încălzirea centralizată sau de procese industriale, cum ar fi
producția de hidrogen, precum și modernizările lor în materie de securitate, utilizând cele mai
bune tehnologii disponibile.
NU
3
Întreprinderea desfășoară, finanțează sau are expuneri la operarea în condiții de siguranță a
unor instalații nucleare existente care produc energie electrică sau căldură de proces, inclusiv în
scopuri legate de încălzirea centralizată sau de procese industriale, cum ar fi producția de
hidrogen din energie nucleară, precum și modernizările lor în materie de securitate.
NU
Activități legate de gazele fosile
4
Întreprinderea desfășoară, finanțează sau are expuneri la construcția sau operarea de instalații
de producere a energiei electrice care produc energie electrică utilizând combustibili gazoși
fosili.
DA
5
Întreprinderea desfășoară, finanțează sau are expuneri la construcția, recondiționarea și
operarea de instalații care combină producerea energiei termice pentru încălzire/răcire și a
Valoarea și proporția totală a activităților economice neeligibile din punctul de vedere al taxonomiei la numitorul KPI aplicabil7.478.220.720,0094,31%2.954.017.661,4092,38%176.475.186,4987,57%
Cifra de afaceri
CapEx
OpEx
56
3ESRS E1 –Schimbări climatice
3.1Guvernanța
3.1.1ESRS 2 GOV-3: Integrarea performanței legate de durabilitate în sistemele de stimulente
Peparcursul anului 2024, pentru Grupul ROMGAZ a fost aplicabilă o Politică de remunerare care
prevede o componentă fixă și o componentă variabilă de remunerare pentru administratorii și
directorii săi. Informații detaliate despre politică se regăsesc în Capitolul ESRS 2 – GOV 3: Integrarea
performanțelor legatede durabilitate în sistemele de stimulente, pagina 14.
Conform politicii, indicatorii de performanță ai directorilor și administratorilor pot include, ținte
legate de reducerea emisiilor CO
2
, iar remunerația variabilă reflectă progresul în atingerea acestor
obiective. Țintele se stabilesc anual. În mod specific, componenta variabilă pentru anul 2024 este
legată de ținta de reducere a emisiilor CO
2
care a fost stabilită prin Ședința AGA din Septembrie 2023.
Aceasta a fost:
Emisiile din domeniul de aplicare 1t (I
E1t
) - reducerea/menținerea emisiilor specifice de CO
2
generate
direct de instalațiilede producere energie electrică din cadrul Centralei Termoelectrice Iernut.
Mod de calcul:
,
unde:
– emisiile specifice de CO
2
produse în anul “n” [tCO
2
/MWh energie electrică produsă]: emisia
de CO
2
raportată la energia electrică produsă;
- emisiile specifice maxime de CO
2
asumate pentru anul “n” [tCO2/MWh energie electrică
produsă], astfel:
2023
2024
2025
2026
2027
0,570
0,565
0,360
0,360
0,360
Indicatorul “Emisii din domeniul de aplicare 1t (I
E1t
)” are o pondere de 3% din totalul indicatorilor de
performanță stabiliți atât pentru administratorii neexecutivi cât și pentru administratorii executivi și
directori.
Emisiile specifice maxime de CO
2
asumate pentru anul “n”(2024) [tCO
2
/MWh energie electrică
produsă] au fost de 0.565.
Considerațiile legate de climă, inclusiv țintele specifice de reducere a emisiilor, nu sunt încă aliniate
cerințelor ESRS și Grupul ROMGAZ își propune să dezvolte și să aprobe un plan de
decarbonare/tranzițiebazat pe scenarii climatice și aliniat cu cerințele Acordului de la Paris pe
parcursul anului 2025. După adoptarea acestui plan de decarbonare, vom alinia și obiectivele de
reducere a emisiilor de GES din Politica de remunerare.
3.2Strategie
3.2.1E1-1: Planul de tranziție pentru atenuarea schimbărilor climatice
Romgaz
Planul de tranziție pentru atenuarea schimbărilor climatice (Plan de tranziție/decarbonare integrat)
face parte din prioritățile Romgaz pentru anul 2025 în vederea elaborării și aprobării, în conformitate
cu cerințele din ESRS E1-Climă. Chiar dacă în anul de raportare, 2024, compania nu a avut efectiv
adoptat un Plan de tranziție/decarbonare integrat, Romgaz a adoptat măsuri concentrate pe
reducerea amprentei de carbon, acestea fiind legate de proiecte specifice. Acestea derivă din
Strategia ROMGAZ care prevede direcții orientative privind Politica de decarbonizare.Informații
detaliate sunt incluse însecțiunea ESRS E1-3.
Depogaz
Depogaz nu dispune în prezent de un plan de tranziție care să fie conform cu cerințele din ESRS E1 –
Schimbări climatice, dar își propune să dezvolte și să aprobe un astfel de plan pe parcursul anului
2026.
57
RBS
Proiectul Neptun Deep, proiect implementat de RBS în cota sa de participare de 50%(descris în
capitolul ESRS 2) este compatibil cu traiectoria asumată de România în vederea atingerii neutralității
climatice până în anul 2050.
Pentru acest proiect, în faza de Evaluare a Impactului asupra Mediului, au fost estimate emisiile de
GES pentru faza de construcție, faza de operare și faza de dezafectare, în raport cu traiectoriile RCP
2.6, RCP 4.5, RCP 6.0 și RCP 8.5. Evaluarea de Impact, a urmărit cuantificarea emisiilor proiectului,
în raport cu țintele asumate de către România de reducere a GES.
3.2.2ESRS 2 SMB 3: Impacturile, riscurile și oportunitățile semnificative și interacțiunea acestora cu
strategia și modelul de afaceri
Activitatea Grupului ROMGAZ, este direct legată de provocările și oportunitățile generate de tranziția
către o economie cu emisii reduse de carbon. Producția și furnizarea de gaze naturale, alături de
alte activități din lanțul valoric, influențează emisiile de gaze cu efect de seră, dar oferă și soluții
pentru o tranziție durabilă.
Până la acest moment, Grupul ROMGAZ nu a efectuat o analiză de reziliență cantitativăbazată pe
scenarii climatice ci doar a evaluat calitativ reziliențaconform cu Impacturile, riscurile și
oportunitățile semnificative și interacțiunea acestora cu strategia și modelul de afaceri.
Așadar, pe parcursul anului 2024, am început un proces de identificare și abordare a riscurilor
climatice fizice și de tranziție. Astfel:
•Am inițiat elaborarea unui plan de decarbonare care să țină cont de prevederile ESRS E1 –Climă;
acesta va cuprinde inclusiv acțiuni și măsuri pentru implementarea prevederilor Regulamentului
pentru monitorizarea și Reducerea Emisiilor de Metan (REM) cu precizarea că implementarea
regulamentului la nivelul Romgaz are un grad ridicat de complexitate datorită gabaritului
infrastructurii existente deținute de către Societate.
•Am planificat pentru anul 2025, derularea unui studiu de identificare al Riscurilor și
Vulnerabilităților climatice și de reziliență cu evaluarea cantitativă a acestora, în conformitate
cu cerințele ESRS și evaluarea expunerii la riscurile hidrice.
•Am derulat procesul de analiză a dublei semnificații, care a identificat, la nivel înalt, riscurile
climatice de care s-a ținut cont pentru identificarea impacturilor și oportunităților pentru
companie urmând ca acestea să fie ulterior legate de un plan de decarbonare aliniat cerințelor
ESRS E1 –Schimbări climatice. Pentru această analiză la nivel înalt, s-a ținut cont de faptul că
reglementările referitoare la limitarea emisiilor de GES vor avea impact asupra modelului de
afaceri al Grupului ROMGAZ și în acest sens, Societatea urmează să adopte unele măsuri pentru
ca planul de reziliența să ia considerare aceste presiuniși să alinieze planificarea strategică cu
orizonturile de timp aplicabile ESRS.
Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC 2021 - 2030), cât și
Strategia Energetică a României (2025-2035, cu perspectiva anului 2050) sunt documente strategice
naționale care aliniază prioritățile energetice și climatice ale României cu obiectivele Uniunii
Europene privind neutralitatea climatică.
Ambele documente, menționează faptul că gazele naturale, și implicit Grupul ROMGAZ care are o
cotă de piață semnificativă, au un rol indispensabil în mixul energetic al Românei și vor rămâne o
sursă crucială de energie pentru perioada următoare.
Cele două documente strategice naționale, precizează căRomânia va avea ca prioritate sprijinirea
stabilirii unor capacități suplimentare de energie electrică care să folosească gazul natural, ca și
combustibil de tranzițiecătre o economie cu emisii reduse de carbon. Acest lucru confirmă reziliența
modelului de afaceri al Grupului ROMGAZ pentru orizontul de timp 2025-2035 cu perspectiva anului
2050, conform strategiilor naționale.
Abordarea per proiect de dezvoltare la nivel de amplasament de la acest moment permite luarea în
considerare a efectelor financiare anticipate ale riscurilor climatice la nivelul de investiție, costurile
fiind încorporate în Planul de Investiții anual, pentru fiecare proiect în parte.
Societatea evaluează că la acest momentnu există riscuri de asigurare a capitalului investițional pe
termen scurt, mediu și lung pentru implementarea programelor de reducere a emisiilor GES propuse
prin Planul Investițional.
58
3.3Gestionarea impacturilor, a riscurilor și a oportunităților
3.3.1ESRS 2 IRO-1: Descrierea proceselor de identificare și de evaluare a impacturilor, a riscurilor și
a oportunităților semnificative legate de climă
Pentru anul de raportare, Grupul ROMGAZ nu a avut un proces de evaluare a impacturilor, riscurilor
și oportunităților legate de climă care să se bazeze pe scenarii climatice dar a realizat o evaluare
calitativă.
Astfel, prin procesul de analiză de dublă semnificație derulat în 2024, Grupul ROMGAZ a identificat
și evaluat impacturile și riscurile climatice aferente, inclusiv oportunitățile pentru operațiunile
proprii și pentru lanțul valoricîn mod calitativ, în scenariul climatic cel mai defavorabil. Aceste
riscuri au fost identificate ca fiind:
•Riscuri fizice legate de climă:
oTemperaturi extreme și fenomene meteorologice severe ce pot afecta infrastructura Grupului
ROMGAZ (ex. birouri, unități de producție) și eficiența operațională, generând costuri
suplimentare prin creșterea primelor de asigurare, posibila scădere a veniturilor, necesitatea
investițiilor pentru repunerea în funcțiune sau pentru adaptare etc;
oEvenimente meteorologice extreme (caniculă, valuri de frig) cu impact negativ asupra
continuității operaționale cum ar fi opriri în activitate sau modificări ale programului de
funcționare pentru a permite forței de muncă să se adapteze la noile condiții meteorologice;
oÎn mod punctual, pentru anumite amplasamente, în funcție de locația acestora, pot apărea
riscuri legate de incendii de vegetație sau inundații, dar acestea sunt atenuate prin planurile
de continuitate a activității, împreună cu celelalte riscurile fizice legate de climă.
•Riscuri de tranziție legate de climă:
oSchimbări legislative și reglementări stricte privind emisiile de GES. Posibile taxe pe carbon
și ajustări legislative ce pot genera costuri suplimentare și afectează planificarea strategică;
oPresiuni de piață și reputaționale. Pierderea clienților și a investitorilor cu preocupări legate
de durabilitate dacă planul de decarbonare nu este suficient de ambițios în raport cu
competitorii;
oVolatilitatea prețurilor combustibililor fosili și schimbările cerințelor de pe piață către
energie regenerabilă și tehnologii cu emisii reduse.
La acest moment, riscurile fizice și de tranziție legate de climă:
•Au fost analizate conform scenariilor climatice pentru proiectul Neptun Deep; s-a
concluzionat că proiectul este compatibil cu o traiectorie credibilă de GES până în anul 2050,
în raport cu obiectivele climatice pentru anii 2030 și 2050 și anume:
oPentru anul 2030, emisiile de CO
2
eq rezultate reprezintă 1.14% din cantitatea de CO
2
eq
stabilită de scenariul România neutră;
oPentru anul 2050, emisiile de CO
2
eq ale proiectului vor fi zero;
oEmisiile GES generate de proiect, sunt limitate, în concordanță cu obiectivele generale
ale României pentru 2030 și 2050, încadrându-se în traiectoria de reducere planificată.
În ceea ce privește adaptarea la schimbările climatice, analiza de sensibilitate s-a
efectuat ținând cont de evoluția variabilelor climatice ale temperaturii și
precipitațiilor pentru România. Prognozele modelului climatic, includ o serie de
modificări alemodelelor de temperatură și precipitații, pe o tendință generală de
ariditate și intensificare a evenimentelor externe. Pentru proiectul Neptun Deep, toate
aceste elemente au fost luate în considerare pentru toate fazele proiectului și toate
elementele tehnice și organizatorice ale proiectului au fost proiectate și bugetate
pentru a asigura reziliența acestuia.
Pentru Depogaz, pentru proiectul de la Bilciurești, au fost luate în calcul emisiile proiectului legate
deperioada de construcție și montaj și pentrufaza de funcționare. Pe baza evaluării efectuate,
riscurile fizice asociate schimbărilor climatice sunt considerate minime, conform nivelului de
sensibilitate redus legat de expunerea la schimbările climatice. Riscurile potențiale identificate
59
includ emisiile de gaze de ardere și metan în perioada de construire și operare, dar s-a concluzionat
că pe termen lung, activitatea de înmagazinare contribuie la eforturile naționale de decarbonare
(prin folosirea gazului ca și combustibil de tranziție, pentru înlocuirea cărbunelui).
Implementarea proiectului va conduce la creșterea securității în aprovizionare prin dezvoltarea și
diversificarea surselor de gaze naturale în Sud-Estul Europei, asigurând o mai bună independență
energetică și acoperind riscurile de întrerupere a fluxurilor de gaze naturale în timpul perioadelor de
vârf de consum relativizat la diferite scenarii.
Pentru celelalte proiecte de investiții care au necesitat evaluări de impact, identificarea riscurilor
climatice s-a făcut calitativ ținând cont doar de scenariile climatice cele mai defavorabile;
Pentru restul de active, riscurile climatice fizice sunt abordate în Planul de Continuitate al Activității
(PCA) care include:
•Menținerea continuității operaționale;
•Protejarea personalului/a resursei umane;
•Minimizarea riscurilor de siguranță și a impactului ecologic;
•Asigurarea unei comunicări eficiente cu toate părțile implicate;
•Restabilirea completă a operațiunilor cât mai rapid și eficient în cazul întreruperilor de
activitate.
Suplimentar, Grupul ROMGAZ menține un inventar al surselor de emisii GES, atât actuale (operațiunile
curente din 2024) cât și viitoare (proiectul Neptun Deep)și urmează ca prin planul de decarbonare,
să evalueze impactul efectiv și potențial al acestora asupra climei, riscurile fizice în procesul de
adaptare și riscurile de tranziție precum și oportunitățile financiare ale Grupului ROMGAZ.
Analiza de dublă semnificațiea evidențiat că impactul material, atât pozitiv, cât și negativ, este
semnificativ pentru această temă materială, cât și pentru sub-temele aferente și au fost identificate
riscurile și oportunitățile asociate.
Procesul de analiză de dublă semnificațieeste descris în detaliu în secțiunea ESRS 2 – IRO 1 Descrierea
procesului de identificare și de evaluare a impacturilor, a riscurilor și a oportunităților semnificative.
În absența unui plan de decarbonare aliniat cu cerințele ESRS E1 –Schimbările climatice, impacturile,
riscurile și oportunitățile identificate nu sunt legate de o astfel de strategie.
În cele ce urmează, sunt detaliate impacturi, riscuri și oportunități legate de climă identificate ca
fiind semnificative:
60
IRO cu privire la climă
Legendă:
Tipul impactului: F=impact financiar, M = impact material, MF –impact material și financiar
Orizon de timp: A = impact actual (anul de raportare), P = impact potențial (termen mediu și lung)
Proveniența impactului: S = impact care provine din strategie și model de afaceri, B = impact care stă la baza strategiei
Tema materială și
Sub-tema
materială
Localizarea
impactului
Tipul
Proveniența
impactului
Orizont
de
timp
Impacturi pozitive (I+)
Orizont
de
timp
Impacturi negative (I-)
Riscuri (R)
Oportunități
(O)
Schimbările
climatice
Adaptarea la
schimbările
climatice
În amonte,
activitate
proprie, în
aval
MF
S
P
Grupul ROMGAZ poate
avea un impact pozitiv
asupra climei prin
demararea procesului de
elaborare a unei strategii
de decarbonare și a unei
politici de adaptare la
schimbările climatice atât
pentru propriile
sedii/clădiri și flotă cât și
pentru filiale (pe cât
posibil aliniat cu
prevederile Acordului de
la Paris).
A, P
Evenimentele meteorologice
extreme pot avea un impact
negativ asupra forței de muncă
a Societății (lucru în condiții de
temperaturi extreme).
Riscuri pentru
continuitatea activității
și a infrastructurii
determinate de
fenomenele meteo
extreme și temperaturi
mai ridicate (riscuri
fizice).
Creșterea sumelor
primelor de asigurare
(riscuri de tranziție).
Compania
încurajează
proiectele de
adaptare și
atenuare a
schimbărilor
climatice (vezi
capitolul
măsuri) prin
implementarea
unor proiecte
de energie
verde.
Schimbările
climatice
Atenuarea
schimbărilor
climatice
În amonte,
activitate
proprie, în
aval
MF
S
P
Prin programele de
investiție derulate, Grupul
ROMGAZ contribuie deja la
atenuarea schimbărilor
climatice prin:
-modernizarea și
retehnologizarea
echipamentelor din
producția operațională
pentru reducerea emisiilor
de metan. În acest fel este
redus impactul asupra
mediului și a oamenilor.
Creșterea eficienței
portofoliului de vehicule
al companiilor prin
înlocuirea treptată a
vehiculelor existente cu
modele hibride, plug-
in/electrice poate
contribui la reducerea
emisiilor de GES și implicit
A,P
Modelul de afaceri al Grupului
ROMGAZ are impact negativ
asupra mediului prin emisiile
de GES rezultate din activitatea
proprie sau din lanțul valoric.
Emisiile de GES ale
Grupului ROMGAZ
contribuie la efectul de
seră care generează
schimbările climatice (atât
emisii proprii, cât și din
lanțul valoric).
Inexistența unui program
intern care să vizeze
managementul emisiilor de
carbon din lanțul valoric
generează la acest moment
un impact negativ mai
ridicat pentru că furnizorii
nu sunt încurajați la rândul
Efort semnificativ
financiar si operațional
pentru alinierea
obiectivelor Grupului
ROMGAZ la cerințele
naționale (e.g.,
Strategia pe termen
lung a României; Planul
Național Integrat în
domeniul Energiei și
Schimbărilor Climatice
al României 2021-2030;
Strategia Energetică a
României 2022-2030 cu
perspectiva anului 2050;
Strategia Națională și
Planul de Acțiune
pentru Hidrogen al
României 2023-2030;
Planul de Dezvoltare a
Sistemului Național de
Transport Gaze 2024-
2033; Planul Național de
61
Tema materială și
Sub-tema
materială
Localizarea
impactului
Tipul
Proveniența
impactului
Orizont
de
timp
Impacturi pozitive (I+)
Orizont
de
timp
Impacturi negative (I-)
Riscuri (R)
Oportunități
(O)
la atenuarea schimbărilor
climatice.
Grupul ROMGAZ contribuie
la atenuarea schimbărilor
climatice prin
monitorizarea poluanților
atmosferici, conform
cerințelor din autorizațiile
de mediu, fapt ce a
permis până la acest
moment stabilirea unui
bun nivel de conformare.
Grupul ROMGAZ contribuie
la atenuarea schimbărilor
climatice prin planurile de
mentenanță proactivă (nu
reactivă) care permit
reducerea pierderilor
accidentale de GES.
lor să își reducă emisiile
GES.
Redresare și Reziliență
al României) și
internaționale/europene
(Acordul de la Paris,
Pactul Verde European)
(risc de tranziție).
Riscuri financiare
asociate unor posibile
taxe pe carbon (risc de
tranziție).
Dezvoltarea locală a
stocării CO
2
este lentă.
Este necesară adaptarea
infrastructurii naționale
și acceptarea
tehnologiei de către
clienți și comunități
(risc de tranziție) fără
de care Grupul ROMGAZ
nu poate avansa cu
proiectele locale de CCS
(risc de tranziție).
Riscuri de pierdere a
clienților interesați de
durabilitate și a imaginii
publice (riscuri de
tranziție).
Schimbările
climatice
Eficiența
energetică
activitate
proprie
MF
S
A,P
Identificarea și
implementarea soluțiilor
pentru reducerea
consumului de energie al
clădirilor administrative și
creșterea eficienței
energetice: sisteme de
energie solară pentru
autoconsum și izolarea
termică a clădirilor
administrative.
Inițiativele Grupului
ROMGAZ de reducere a
consumului de energie vor
avea un impact pozitiv
asupra amprentei de
A, P
Energia generată pe bază de
combustibili fosili contribuie la
emisiile de GES și favorizează
schimbările climatice.
Prețul combustibililor fosili în
creștere.
Evitarea de către
finanțatori a investițiilor în
tehnologii/companii care
generează GES.
Utilizarea ineficientă a
energiei sau a
neutilizării
combustibilului obținut
din surse regenerabile
poate crește costurile
operaționale sau pe cele
ale partenerilor din
lanțul valoric.
(risc de tranziție).
Volatilitatea
prețurilor
combustibililor
fosili și schimbările
cerințelor de pe
piață către energie
regenerabilă și
Creșterea
atractivității
pentru
investitori prin
demonstrarea
angajamentului
față de
durabilitate și
creșterea
satisfacției și
loialității
clienților.
62
Tema materială și
Sub-tema
materială
Localizarea
impactului
Tipul
Proveniența
impactului
Orizont
de
timp
Impacturi pozitive (I+)
Orizont
de
timp
Impacturi negative (I-)
Riscuri (R)
Oportunități
(O)
carbon a societății și vor
contribui la atenuarea
schimbărilor climatice.
Creșterea gradului de
încredere în rândul
comunităților prin
promovarea importanței
eficienței energetice.
tehnologii cu emisii
reduse (risc de
tranziție).
Pentru determinarea IRO compania nu a folosit analiza pe bază de scenarii legate de climă.
În analiza de dublă semnificație s-a avut în vedere modelul și strategia de afaceri a Grupului ROMGAZ; astfel emisiile de GES pot apărea din operațiunile
proprii dar și din lanțul valoric. Alte impacturi legate de climă care au fost analizate sunt cele legate de evenimente meteorologice și schimbarea temporară
a destinației terenurilor dar acest impact a fost evaluat ca nesemnificativ iar cele legate de riscurile hidrice sunt tratateîn secțiunea ESRS E3 - Apa și
resursele marine.
Emisiile totale de GES sunt calculate și prezentate în secțiunea ESRS E 1-6.
63
3.3.2E1-2: Politici legate de atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la acestea
Fiind primul an de raportare în conformitate cu ESRS, Grupul ROMGAZ nu dispune de politici dedicate
pentru atenuarea sau adaptarea la schimbările climatice și nici pentru eficiență energetică.
Compania intenționează să își actualizeze politicile care vizează aceste teme dar nu a stabilit un
termen.
Romgaz
Romgaz menține certificarea unui sistem de management integrat mediu, calitate, sănătate și
securitate în muncă (SMI) pentru a asigura conformitatea de mediu, incluzând politici, proceduri și
responsabilități, inclusiv pentru gestionarea emisiilor. Acesta este susținut de Declarația de politică
referitoare la calitate, mediu, sănătate, securitate în muncă, a Directorului General al Romgaz care
este responsabil pentru implementarea acesteia.
Monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră sunt reglementate prin instrucțiuni,
pentru a se asigura căemisiile sunt menținute în limitele legale admise. Aspectele de mediu
considerate semnificative (inclusiv GES) sunt integrate în „Documentul centralizator al obiectivelor”,
iar resursele necesare sunt incluse în ”Planul anual de investiții” și ”Planul anual de achiziții”.
Prin ”Planul de Administrare”, au fost identificate trei direcții strategice: reducerea emisiilor de
carbon și de metan și implementarea unor proiecte pentru producția de energie regenerabilă.
Măsurile actuale asigură un cadru tranzitoriu pentru gestionarea riscurilor și oportunităților climatice,
până la elaborarea în 2025 a planului de decarbonare.
Depogaz
În prezent, Depogaz nu dispune de politici dedicate pentru atenuarea sau adaptarea la schimbările
climatice și nu a stabilit un termen până la care vor fi elaborate. Dar compania are o Declarație de
politică energetică care vizează reducerea consumurilor energetice și implicit reducerea emisiilor de
GES.
Totuși, conform cerințelor legale în vigoare, pentru proiectele de dezvoltare sau modificare a
amplasamentelor existente, prin procesul de evaluare a impactului asupra mediului, sunt solicitate
și evaluări de riscuri și vulnerabilități climatice. Până la acest moment, pentru proiectele analizate,
nu a fost identificată necesitatea implementăriiunor măsuri adiționalepentru a crește reziliența
amplasamentelor.
RBS
RBSmomentan desfășoară activități de birou și are în curs de dezvoltare un sistem de politici,
proceduri și instrucțiuni, aliniate cu specificul activității sale curente. Acesta se dezvoltă etapizat,
fiind un proces continuu de dezvoltare și îmbunătățire, corelat atât cu nevoia de afaceri curentă cât
și cu cea viitoare a companiei. La acest moment, nu există politici specifice care să acopere temele
materiale identificate activitatea de birou și dimensiunea operațiunilor nejustificând existența unor
astfel de politici.
Pentru Proiectul Neptun Deep, ca parte a procedurilor de evaluare de impact, au fost identificate
riscurile și vulnerabilitățile climatice și acestea au fost mitigate încă din faza de design, pentru a
asigura reziliența proiectului.
3.3.3E1-3: Acțiuni și resurse legate de politicile privind schimbările climatice
Romgaz
Chiar dacă la acest moment, nu există un plan de tranziție, prin Planul de Administrare aprobat de
AGA în septembrie 2023, sunt prevăzute o serie de măsuri și acțiuni care vizează reducerea emisiilor
de GES și acestea sunt prezentate în tabelul de mai jos.
Reducerile de GES nu au fost cuantificate pentru toate măsurile implementate – pentru detalii, vă
rugăm să consultați tabelul de mai jos.
Având în vedere că pentru anul 2024, activitățile identificate nu sunt încă aliniate cu criteriile tehnice
din Taxonomia UE, cheltuielile investiționale și operaționale se găsesc în Planul de investiții anual și
în situațiile financiare consolidate.
64
Romgaz a identificat și implementat o serie de acțiuni pentru eficiență energeticăși reducere a
emisiilor fugitive de metan, atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la acestea. Măsurile
stabilite pentru gestionarea impactului emisiilor constau în:
•Conducte și sisteme de transport: conducte pentru extracție și distribuție, valve,
compresoare și sisteme de monitorizare.
•Materii prime și consumabile: substanțe chimice pentru foraj și tratarea gazelor,
combustibil pentru utilaje și transport.
•Sisteme IT și automatizări: software pentru monitorizarea producției și gestionarea
rețelei, sisteme SCADA pentru control și supraveghere la distanță.
•Alte resurse: piese de schimb pentru utilaje, echipamente de protecție a muncii pentru
angajați.
În 2024, în cadrul procesului de analiză de dublă semnificație, s-a ținut cont de procedurile și
contextul specific operațional al Grupului ROMGAZ, de gradul de maturitate al companiei în
ceea ce privește gestionarea lanțului de aprovizionare și legile aplicabile companiei pentru
achizițiile publice, dar și de prevederile ESRS cu privire la identificarea riscurilor, oportunităților
104
și impacturilor semnificative de mediu. Astfel, au fost evaluate impacturile, riscurile și
oportunitățile cu privire la tema ”Economie circulară” (inclusiv a sub-temelor aferente),
conform AR 16 din ESRS 1.
În cadrul analizei de dublă semnificațiepentru ESRS E5, intrările de resurse, inclusiv utilizarea
resurselor și deșeurile au fost identificate ca subiecte materiale, în timp ce ieșirile de resurse
legate de produse și servicii reprezintă un subiect non-material pentru Grupul ROMGAZ datorită
tipului de produs/serviciu care este comercializat de către Societate. Analiza a evidențiat că
impactul material, atât pozitiv, cât și negativ, este semnificativ pentru aceste subiecte
materiale. Totuși, deși riscurile și oportunitățile asociate au fost luate în considerare în procesul
de analiză, acestea nu au fost evaluate/identificate ca fiind materiale.
Analiza de dublă semnificațiea inclus și consultarea părților interesate interne și externe,
inclusiv comunități locale, autorități de reglementare și parteneri de afaceri.
În tabelul de mai jos, sunt prezentate impacturile pozitive și negative identificate pentru
subiectele materiale, precum și localizarea, tipul și orizontul de timp al acestora.
105
IRO cu privire la Intrările de resurse, inclusiv utilizarea resurselor și Deșeuri
Legendă:
Tipul impactului: F=impact financiar, M = impact material, MF = impact material și financiar
Orizon de timp: A = impact actual (anul raportării) , P = impact potențial (termen mediu și lung)
Proveniența impactului: S = impact care provine din strategie și model de afaceri, B = impact care stă la baza strategiei
Tema materială,
Sub-tema
materială
Localizarea
impactului
Tipul
Proveniența
impactului
Orizon
t de
timp
Impacturi pozitive (I+)
Orizon
t de
timp
Impacturi negative (I-)
Riscuri
(R)
Oportunităț
i (O)
Economie circulară
Intrările de
resurse, inclusiv
utilizarea
resurselor
În amonte,
în aval,
activitate
proprie
M
B
A
Grupul ROMGAZ are un
plan anual de
achiziții/investiții ce
urmărește strategia de
afaceri.
În plus, Grupul ROMGAZ
elaborează anual un
“Program anual de
prevenire și reducere a
cantităților de deșeuri”.
Prin acesta se urmărește
optimizarea utilizării
resurselor (e.g.,
refolosirea anumitor
materiale).
A
Impacturile negative apar
pentru propriile operațiuni dar
și din lanțul valoric.
Utilizarea ineficientă a
resurselor poate genera
costuri mai mari de achiziție
(achiziții supradimensionate),
surplus de materii prime și
materiale care pot deveni
deșeu. Totodată, pot genera
costuri adiționale de
management și epuizarea unor
tipuri de resurse care nu sunt
folosite responsabil.
-
-
Economie circulară
Deșeurile
În aval,
activitate
proprie
M
S
A
Program anual de
prevenire și reducere a
cantităților de deșeuri.
A
Deșeurile negestionate
corespunzător pot avea un
impact negativ semnificativ
asupra mediului și a
oamenilor.
Deșeurile rezultă atât din
activitățile proprii, cât și din
lanțul valoric.
106
6.2.2E5-1: Politici legate de utilizarea resurselor și economia circulară
Grupul ROMGAZ nu deține politici care să includă explicit prevederi pentru economia circulară.
Mai jos sunt descrise politicile și documentele Grupului ROMGAZ, care abordează doar anumite
aspecte din economia circulară și impacturile identificate ca fiind materiale.
Politici legate de intrările de resurse
Obiectivele generale ale Declarației de politică referitoare la calitate, mediu și sănătate în
muncă a Romgaz, includ, printre altele, prevenirea poluării și reducerea efectelor nedorite
asupra mediului dar nu includ obiective specifice temei de circularitate.
Așadar la acest moment, nu se poate calcula un grad de circularitate al produselor și serviciilor
achiziționate pentru anul de raportare.
În ceea ce privește renunțarea la utilizarea resurselor virgine, Romgaz nu utilizează produse din
resurse secundare (reciclate) în cadrul activităților sale. Procedura de achiziție în vigoare pe
perioada de raportare nu a inclus prevederi specifice din zona de circularitate. La finalul anului
2024, a fost demarat un proces intern de elaborare a „Politicii de achiziții și aprovizionare
responsabilă și durabilă a Romgaz” care include elemente de circularitate, aceasta fiind
aprobată la începutul anului 2025.
Depogaz și RBS nu au la acest moment politici care să adreseze în mod specific economia
circulară.
Politici legate de managementul deșeurilor
Politicile sistemelor de management integrat ale Romgaz și Depogaz sunt aliniate, astfel că
informația prezentată în cele ce urmează este aplicabilă celor două entități.
Sistemul de management de mediu certificat în conformitate cu cerințele ISO 14001:2015
acoperă, printre altele, și managementul deșeurilor. Astfel, la nivelul Grupului ROMGAZ este
adoptată procedura operațională „Managementul deșeurilor”, care stabilește modul de
efectuare a activităților de colectare, stocare temporară, transport, valorificare și eliminare a
tuturor deșeurilor generate din activitățile desfășurate în cadrul Societății, în vederea
respectării cerințelor legale aplicabile. În plus, la nivelul Grupului ROMGAZ există și o
instrucțiune de lucru „Gestionarea deșeurilor rezultate din activitățile de birou” care stabilește
reguli privind adoptarea unui comportament eco-responsabil al angajaților.
Responsabilitatea principală pentru implementarea și monitorizarea componentelor SMI,
inclusiv a celor legate de deșeuri, revine Directorului General al companiei. Recertificarea
acestuia se face la o perioadă de 3 ani și anual se desfășoară auditul de supraveghere.
Pentru gestionarea eficientă a deșeurilor, Grupul ROMGAZ întocmește „Programul anual de
prevenire și reducere a cantităților de deșeuri”. Programul are la bază o ierarhie a opțiunilor
de gestionare a deșeurilor, cu prevenirea generării de deșeuri ca primă opțiune, prin alegerea
celor mai bune tehnologii încă din faza de proiectare. Planul prevede că atunci când evitarea
producerii de deșeuri nu este posibilă, Societatea urmărește minimalizarea cantității generate,
prin identificarea unor opțiuni de reutilizare, reciclare și valorificare energetică a acestora, ca
modalitate de a păstra resursele în sistem pentru o perioadă cât mai lungă de timp (legătura cu
principiile economiei circulare).
În ceea ce privește lanțul valoric, înainte de începerea lucrărilor efectuate de către terți,
aceștia sunt instruiți vis-a-vis de cerințele de mediu cuprinse în contract, inclusiv cu prevederile
politicii SMI și elementele legate de gestionarea deșeurilor.
RBS, în raport cu activitatea operațională de birou curentă, are implementată „Procedura de
prevenire a generării și gestionare a deșeurilor”. Scopul acestei proceduri este de a acoperi
activitățile de birou, pentru a urmări și documenta toate fluxurile dedeșeuri, a dezvolta și
aplica modalități de prevenire a generării deșeurilor și de a demonstra conformitatea cu
legislația română și standardele internaționale. De asemenea, pentru o mai bună gestionare a
ambalajelor cu marcaj SGR, s-a implementat la nivel RBS o instrucțiune privind colectarea
separată a acestora și predarea către centrele de colectare cu recuperarea garanției.
107
La stabilirea „Declarației de politică referitoare la calitate, mediu și sănătate, securitate în
muncă”, Grupul ROMGAZ a acordat atenție părților interesate. Acestea sunt consultate ori de
câte ori legislația o solicită și politica este accesibilă prin mai multe canale:
•Pentru angajați este afișată pe intranetul Societății și este susținută de sesiuni de instruire,
conform instrucțiunii ”Instruirea de mediu” și ori de câte ori aceasta este revizuită;
•Pentru public și alte părți interesate politica este publicată pe pagina de internet a
Societății;
•Pentru contractori și furnizori, înainte de începerea oricăror lucrări efectuate de terți pentru
sau în numele Societății, aceștia sunt instruiți în privința cerințelor de mediu incluse în
contracte, precum și asupra prevederilor politicii Sistemului de Management Integrat (SMI).
Plângerile de mediu pot fi transmise de către orice parte interesată prin e-mail, utilizând
adresele secretariat@romgaz.ro, comunicare@romgaz.ro, disponibile pe site-ul extern al
Societății.
6.2.3E5-2: Acțiuni și resurse legate de utilizarea resurselor și economia circulară
Acțiuni pentru tema materială - intrările de resurse, inclusiv utilizarea resurselor
La finalul anului 2024, a fost demarat un proces intern de elaborare a „Politicii de achiziții și
aprovizionare responsabilă și durabilă a Romgaz” care include elemente de circularitate.
Această politică a fost aprobată la începutul anului 2025, și conținutul și obiectivele acesteia
vor fi incluse în următorul exercițiu de raportare.
Acțiuni pentru tema materială –Deșeuri
În cele ce urmează sunt prezentate acțiunile întreprinse în anul 2024 de către Romgaz, Depogaz
și RBS pentru a gestiona și reduce impactul de mediu al operațiunilor lor, cu accent pe
managementul deșeurilor.
108
Romgaz
Acțiune 1
Acțiune 2
Acțiune 3
Acțiune 4
Acțiune 5
Acțiune 6
Acțiuni întreprinse
în anul de raportare
Întocmirea
Programului de
prevenire si reducere
a cantităților de
deșeuri (PPRD)
Achiziționarea de
produse, servicii și
lucrări ecologice
Colectarea selectivă
a deșeurilor
Valorificarea din
punct de vedere
economic a
deșeurilor
Reducerea
cantităților de
deșeuri industriale și
deșeuri colectate
selectiv, generate pe
amplasamentele
Romgaz
Conformarea cu
cerințe legale privind
deșeurile, precum si
cu cerințele impuse
în autorizațiile/
autorizațiile
integrate de mediu
Domeniul acțiunilor
Toate punctele de
lucru Romgaz –
managementul
deșeurilor
Serviciile Achiziții,
Protecția Mediului și
unități organizatorice
beneficiare Romgaz –
integrarea
principiilor de mediu
în programul de
achiziții
Toate punctele de
lucru Romgaz –
creșterea cantității
de deșeuri reciclate
Toate punctele de
lucru Romgaz –
creșterea cantității
de deșeuri reciclate
Toate punctele de
lucru Romgaz –
creșterea cantității
de deșeuri reciclate
Toate punctele de
lucru Romgaz –
respectarea
cerințelor de mediu
Orizont de timp
31.05.2025
La fiecare achiziție
de produse, servicii
sau lucrări care pot
include cerințe
ecologice.
Permanent
Permanent
Permanent
Permanent
Acțiuni principale și
rezultate
Colectare,
centralizare și
raportare date
pentru anul 2024
Impunere cerințe de
mediu ecologice la
achiziții.
Reducerea
periculozității
deșeurilor generate.
Instruirea angajaților
companiei.
Dotarea cu
recipiente/pubele
pentru colectarea
selectivă.
Management conform
cerințelor legale
privind deșeurile
colectate selectiv.
Analiza operatorilor
din proximitatea
zonelor de generare
deșeuri în scopul
identificării soluțiilor
de valorificare a
deșeurilor.
Comercializarea
deșeului versus
depozitare finală
(metodă care implică
costuri).
Scăderea cantităților
de deșeuri
depozitate final.
Instruirea angajaților
companiei.
Reducere cantităților
deșeuri.
Instruirea
angajaților.
Respectarea
legislației și a
cerințelor legale din
actele de
reglementare.
Asigurarea
continuității
contractelor de
servicii preluare
deșeuri industriale.
Realizarea
instructajului
periodic.
Verificarea colectării
selective a deșeurilor
Progresul acțiunilor
Reducere cantității
deșeuri conform
țintelor stabilite
pentru anul 2024
Demararea
elaborării ”Politicii
de achiziții și
aprovizionare
0 amenzi
contravenționale
Creșterea gradului de
valorificare a
deșeurilor
Reducere cantității
deșeuri conform
țintelor stabilite
pentru anul 2024
6 neconformități
deschise în cadrul
inspecțiilor interne,
din care 2 închise la
109
Romgaz
Acțiune 1
Acțiune 2
Acțiune 3
Acțiune 4
Acțiune 5
Acțiune 6
pentru fiecare
obiectiv autorizat
Romgaz
responsabilă și
durabilă a Romgaz”
pentru fiecare
obiectiv autorizat
Romgaz
termen și 4 deschise
în termen
Resurse financiare și
de altă natură
actuale și viitoare
alocate planului de
acțiuni
Pentru întocmirea
PPRD nu sunt
necesare resurse
financiare, doar
resurse umane și
informaționale
Resurse umane
interne
Resurse financiare
1.223.789,93 RON
(cumulat activitatea
3 și 5) din surse
interne
Resurse
informaționale
Resurse umane
Resursele financiare
alocate în anul 2024
se regăsesc în
situațiile financiare
anuale consolidate,
în cadrul altor
cheltuieli.
Resurse
informaționale
Resurse umane
Resurse financiare
1.223.789,93 RON
cumulat activitatea 3
și 5, din surse interne
Resurse
informaționale
Resurse umane
Resursele financiare
alocate în anul 2024
se regăsesc în
situațiile financiare
anuale consolidate,
în cadrul altor
cheltuieli.
Resurse
informaționale
Resurse umane
Notă: În Programul de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate - întocmit în anul 2024 pentru anul 2023 - s-a urmărit progresul înregistrat în reducerea și
prevenirea cantităților de deșeuri având ca an de referință anul 2022. Totodată, în acest program sunt specificate și țintele propuse pentru anul 2024. Progresul înregistrat
și atingerea țintelor propuse pentru anul 2024 se vor regăsi în noul program care are termen de finalizare 31 mai 2025, conform Legii nr.92/2021 - privind regimul deșeurilor.
110
Adițional, prin instruirile tematice desfășurate în 2024, personalul a fost instruit să reducă
consumul de materii și materiale și să colecteze selectiv deșeurile rezultate din operațiunile
proprii pentru reintroducerea în circuitul economic.
Romgaz operează la Ogra, județul Mureș un depozit pentru tratarea și depozitarea deșeurilor
specifice rezultate din activitatea de exploatare a zăcămintelor de gaze naturale. În
conformitate cu prevederile HG nr. 349/2005 abrogată și înlocuită cu OUG nr. 2/2021 privind
depozitarea deșeurilor, în anul 2006 Romgaz a constituit un fond pe o perioadă de 20 de ani,
pentru închidere și postînchidere depozit. Cota anuală de alimentare a fondului a fost stabilită
la 83.885,08 RON/anual, respectiv 20.971,27 RON/trimestrial. La sfârșitul anului 2024 soldul
contului este de 1.614.847,02 RON; informații suplimentare se regăsesc în Raportul Consolidat
al Administratorilor.
Depogaz
DEPOGAZ
Acțiune 1
Acțiune 2
Acțiuni întreprinse și planificate
Întocmirea Programului de
Prevenire și Reducere a cantităților
de Deșeuri generate (PPRD)
Colectarea selectivă a deșeurilor
Domeniul acțiunilor
Toate punctele de lucru Depogaz –
reducerea cantității de deșeuri
Toate punctele de lucru Depogaz –
creșterea gradului de reciclare
Orizont de timp
31.05.2025
Permanent
Acțiuni principale și rezultate
Planul elaborat și urmărit pe
parcursul anului
Colectarea selectivă și valorificare
Progresul acțiunilor
Îndeplinit
Îndeplinit
Resurse financiare și de altă natură
actuale și viitoare alocate planului
de acțiuni
Pentru întocmirea PPRD nu sunt
necesare resurse financiare, doar
resurse umane și informaționale
Resurse financiare: 11.235 RON
Resurse informaționale
Resurse umane
Resursele financiare alocate în
anul 2024 se regăsesc în situațiile
financiare anuale consolidate, în
cadrul liniei alte consumabile.
Resursele alocate pentru implementarea acțiunilor legate de utilizarea resurselor și economia
circulară includ resurse umane, informaționale și financiare, conform „Planului de Investiții” și
„Planului de Achiziții”.
Pe baza politicii existente, din punct de vedere cantitativ, prevenirea producerii deșeurilor la
Romgaz se realizează prin:
•Optimizarea proceselor de producție care generează deșeuri;
•Achiziția de materiale de calitate superioară ce promit o durată de viață mai lungă a
acestora;
•Realizarea de sisteme de colectare a potențialelor scurgeri de ulei uzat de pe platforma
de depozitare;
•Produsele/componentele casate sau rezultate din reparații sunt supuse operațiunilor de
sortare, reparare și depozitare selectivă în magazii pentru utilizări ulterioare;
•Recuperarea produselor, componentelor și materialelor din deșeuri în etapa de pregătire
pentru reutilizare și reciclare. Spre exemplu, Romgaz practică reutilizarea produsului
(noroiul de foraj) ce nu și-a modificat proprietățile (compoziție, densitate) la operații
ce se desfășoară în cadrul aceleași activități și necesită utilizarea acestui produs;
•Stabilirea simbiozei industriale urmărind ca deșeurile organizației sau produse secundare
din producție să devină input-uri pentru o altă organizație;
•Achiziționarea de produse fără ambalaje excesive;
•Reutilizarea materialelor și echipamentelor;
•Achiziția acumulatorilor reîncărcabili vs. baterii;
•Achiziția de produse ecologice de curățenie, fără conținut de agenți propulsori, dotate
cu sistem de reumplere și ambalaj reciclabil.
Din punct de vedere calitativ prevenirea se realizează prin reducerea caracterului de
periculozitate a deșeurilor, în special prin minimizarea conținutului de substanțe periculoase
și/sau toxice.
111
Ca parte a eforturilor de digitalizare și de reducere a cantității de hârtie pe care Societatea o
folosește, am implementat următoarele acțiuni:
•Setarea imprimantelor în modul imprimare față/verso și alb/negru;
•Folosirea cu prioritate a documentelor în format electronic;
•Arhivarea documentelor în format electronic;
•Editarea documentelor cu fonturi mai mici;
•Reutilizarea hârtiei (ciorne).
Prevenirea generării deșeurilor industriale se realizează prin:
•Monitorizarea gradului de recuperare a uleiului uzat generat în cadrul secțiilor de
comprimare, pentru a asigura realizarea unui grad de recuperare și ulterior de
valorificare cât mai ridicat și pentru a identifica eventualele pierderi în procesul
tehnologic;
•Prevenirea generării deșeurilor de pilitură și șpan feros de la mentenanță care se
realizează prin conștientizarea angajaților. Totodată, este încurajată recuperarea și
reintroducerea în circuitul comercial a acestor tipuri de deșeuri.
De asemenea, Romgaz a asigurat infrastructura necesară pentru colectarea selectivă (recipiente
marcate corespunzător, saci menajeri) și a instruit personalul pentru asigurarea selectării și
manipulării deșeurilor generate de activitățile Romgaz. La nivelul fiecărui amplasament
deșeurile generate sunt stocate temporar în locuri amenajate special cu această destinație,
fiind separate deșeurile periculoase de cele nepericuloase în vederea predării acestora către
operatori economici autorizați.
Gestionarea deșeurilor de către terți include colectarea, transportul, recuperarea și
valorificarea/eliminarea deșeurilor, precum și supravegherea acestor operațiuni. Organizația
specifică în contract obligațiile pe care terții trebuie să le urmeze atunci când gestionează
deșeurile organizației și se bazează pe obligațiile legislative existente, cum ar fi legile și
reglementările locale de mediu, pentru a se asigura că terțul gestionează deșeurile în mod
adecvat. În perioada de raportare, Grupul ROMGAZ nu a desfășurat audituri la acești furnizori.
Depogaz
La Depogaz, gestionarea deșeurilor de către terți implică colectarea, transportul, recuperarea
și eliminarea acestora, precum și monitorizarea acestor activități și întreținerea ulterioară a
locurilor de eliminare. Depogaz specifică în contractele cu terții obligațiile care trebuie
respectate pentru gestionarea corectă a deșeurilor, conform legislației locale și reglementărilor
de mediu. Astfel, Depogaz se asigură că deșeurile sunt gestionate corespunzător. În cazul
Depogaz, nu s-au efectuat audituri la acești furnizoriîn perioada de raportare.
RBS
În 2024, RBS a implementat „Procedura de prevenire a generării și gestionare a deșeurilor”, care
presupune, însă fără a se limita la, evidența gestiunii deșeurilor, stocarea provizorie, tratarea
și transportulal deșeurilor, eliminarea deșeurilor, valorificarea deșeurilor etc. cu respectarea
tuturor prevederilor legale. În prima parte a anului 2024, Societatea a avut în derulare un
contract cu Asociația Viitor Plus care prin programul RECICLETA a oferit servicii de colectare
materiale reciclabile precum hârtie, carton, PET, TetraPak, doze de aluminiu, și a fost o
inițiativă socială în sensul în care transportul materialelor s-a realizat fără a polua aerul, cu
cargo-triciclete și mașină electrică, oferind în același timp locuri de muncă durabile.
Ulterior, procesul de colectare selectivă a deșeurilor a fost preluat de către administrația
clădirii de birouri în care RBS își desfășoară activitatea. Administrația clădirii deține un contract
cu Societatea municipală de colectare Sector 1 din București ce asigură colectarea, transportul
și ulterior recuperarea, reciclarea și eliminarea finală în conformitate cu prevederile legale în
materie de protecția mediului.
Evaluarea activităților referitoare la managementul deșeurilor a Grupului ROMGAZ se realizează
de către serviciile de protecția mediului, în cadrul inspecțiilor interne de mediu care se
desfășoară conform instrucțiunii de lucru „Inspecția de mediu” și de către Serviciul Management
Integrat, în cadrul auditurilor interne, desfășurate conform procedurii „Auditul intern al
sistemului de management integrat”. Evaluarea activității de gestionare corespunzătoare a
112
deșeurilor este efectuată și de către organele de control din cadrul Comisariatelor Județene ale
Gărzii Naționale de Mediu și ale Administrațiilor Bazinele de Apă. Pe parcursul anului 2024, au
avut loc 26 de astfel de controale fără a fi identificate nonconformități privind managementul
deșeurilor.
6.3Indicatori și ținte
6.3.1E5-3: Ținte legate de utilizarea resurselor și economia circulară
Grupul ROMGAZ nu are stabilite ținte pe termen lung conform cerințelor ESRS.
Țintele se stabilesc anual. La definirea țintelor anuale sunt luate în considerare prevederile
reglementărilor în vigoare, cum ar fi OUG nr. 92/2021, Ordinul Ministerului Mediului nr.
1946/2024 și Legea nr. 132/2010.
Pentru stabilirea țintelor nu au fost consultate părțile externe. Țintele acoperă operațiunile
proprii ale Grupului ROMGAZ.
Țintele pentru anul 2024 includ deșeurile produse.
Pentru Romgaz aceste ținte au inclus:
•0 amenzi contravenționale –țintă 100% atinsă;
•100% Rapoarte de neconformitate închise/deschise –țintă atinsă;
•0 abateri de la legislația aplicabilă –țintă atinsă.
Pentru Depogaz, ținta a fost de a reduce cu 1% cantitățile de in-flows, comparativ cu anul 2023.
Ținta a fost atinsă.
Pentru anul de raportare RBS nu a avut în mod specific ținte/ obiective definite și măsurabile.
6.3.2E5-4: Intrări de resurse
În funcție de specificul activității fiecărei locații, Romgaz utilizează diverse resurse. Acestea
sunt:
•Produse: gaze naturale, condensat, adjuvanți chimici (inhibitori de coroziune,
demulgatori), lichide tehnologice (fluide de foraj, aditivi);